- Regnskapsbilagene er grunnlaget og dokumentasjonen for regnskapsføringen. Det er viktig at du håndterer alle bilag slik at alle transaksjoner blir bokført og dokumentert.
- De nye moderne regnskapssystemene gjør bilagshåndteringen enklere og sikrere ved at papirbilag skannes.
- Inngående fakturaer kommer på epost eller i såkalt EHF-format elektronisk rett inn i systemet. Regnskapssystemet kobles mot banken slik at transaksjoner inn/ut av konto blir overført automatisk. Med mobilen tar du bilde av kontantkvitteringer osv. Mapper med papirbilag er borte !
- Det kan være både tidkrevende, kostbart og vanskelig for deg å skulle fremskaffe bilagene i ettertid.
- Blir et bilag borte vil du miste retten til fradrag i inntekten eller merverdiavgiften. - Det betyr et økonomisk tap som du unngår med god orden
- Eksempel til ettertanke: En faktura på 12 500 kroner mangler i regnskapet. Den gir rett til fradrag på 2 500 kroner i merverdiavgift og minst 2 500 kroner i skatt. Til sammen vil denne fakturaen være verdt over 5 000 kroner og bør behandles deretter. Mange tenker, det jo bare en kjedelig faktura... men det et "verdipapir" - det er du som taper på dette..
- Derfor: Lag deg gode systemer og rutiner for å behandle bilagene og sørg for at de kommer inn i regnskapet, allerhelst elektronisk.
- Husk det er du som daglig leder som er ansvarlig for korrekt regnskap.